Защо Германия не се харесва вече на Европа
4 Декември 2010
Франс прес
Берлин започва да се притеснява от лошия имидж на Германия в Европа, където все по-често я възприемат като доминираща държава, която губи чувство за колективен интерес, налагайки на своите партньори вижданията си за дълговата криза.
“Репутацията на Германия в Европейския съюз се руши драматично”, заяви тази седмица списание “Шпигел”. “Останалата част от Европа възприема все по-зле изборите, които тя прави, и се опасява от появата на националистическа Германия”, предупреждава Улрике Герот, експерт в мозъчния тръст Европейски съвет за международни отношения (ЕСМО).
Напрежението се изостри с дълговата криза, очертаваща се в страни като Португалия и дори Испания, след като вече връхлетя Гърция и Ирландия.
Канцлерката Ангела Меркел си навлече упреци, че е подхранила страховете на пазарите с настояването си частните инвеститори да споделят в бъдеще риска държава от еврозоната да се окаже неспособна да покрие дълговете си.
Премиерът на Люксембург и председател на Еврогрупата Жан-Клод Юнкер, макар и германофил, се обезпокои от това, че Германия изглежда “постепенно губи от поглед общия европейски интерес”.
В материал със заглавие “Испания се готви за криза, предизвикана от Германия” директорът на мадридския клон на ЕСМО Хосе Игнасио Торебланка пише във в. “Файненшъл таймс”, че се е “възцарило разочарование от Германия”.
Испания се бои, че предложенията на г-жа Меркел ще повишат лихвения процент на германските заеми и ще подкопаят всичките й усилия за възстановяване на икономиката, обяснява той.
В самата Германия главният редактор на икономическия всекидневник “Ханделсблат” укорява Меркел, че “подхожда със сила към слабите”, следвайки “политика, която води до несигурност и раздори”. Германският заместник-министър на външните работи Вернер Хойер заяви пред “Шпигел”, че колегите му в Брюксел го питат “дали Германия все още се отнася благосклонно към Европа?”
Германия не е станала противник на Европа, каза за АФП Алмут Мьолер от Германското дружество за външна политика (DGAP), но “комуникационната стратегия на правителството не винаги бе разумна и често то реагираше с голямо закъснение”. Г-жа Мьолер се пита дали канцлерката и съветниците й “съзнават какво разочарование предизвикват” у партньорите и изразява съжаление, че “убедени в правотата си, те реагират ожесточено и на най-малката критика”. “Германците са неспособни да поставят себе си под съмнение”, признава Улрике Герот.
Министерството на външните работи подготви предложения за възстановяване на имиджа на Германия в чужбина. “Те всъщност са наясно, че кризата изтика на повърхността традиционните клишета” за господстваща Германия, казва дипломат, пожелал анонимност. “Това обяснява и опитите на страната да съгласува позициите си с Франция”, за да не създава впечатление, че действа сама, допълва той.
За Улрике Герот обаче проблемът е по-сериозен. Тя констатира разочарование у Германия от Европа, която е станала прекалено сложна и трудно управляема, а също така твърде скъпа. “Германия застаря и обедня. Съседите й не го забелязват, тъй като тя обича да се хвали, че е водеща по оотношение на износа”, казва Герот.
Погледнато отстрани, “Германия е големият печеливш от въвеждането на еврото, макар много германци да имат усещане, че постоянно трябва да плащат сметките на останалите и са вечно губещи”. Германия вече не е съгласна да плаща за всички компромиси и това е оправдано, но останалите страни от Европа още не са свикнали да чуват това. “А за момента тя говори твърде високо,” подчертава Герот.
По БТА / Бг Таймс